Thursday, June 24, 2010

Anak dara lanjut usia




Masa kecik2 dulu, aku rasa umur paling sesuai untuk berkawen adalah 24 tahun. Sebab kalo dah mencecah umo 27 tahun tu dah di kira andartu (anak dara tua) atau lagi sedap andalusia (anak dara lanjut usia). Tapi bila besar aku semakin memahami kehendak duniawi yang memerlukan seorang perempuan belajar tinggi nak-nak lagi kalo sampai tahap master atau PhD, nak kena cari duit sikit bantu family (biasa la anak perempuan memang bertanggungjawab sikit), nak bina karier dan cita-cita, kemudian baru la fikir pasal kawen.


Dulu bila orang tanya bila aku nak kawen, aku akan jawab umo 26 sebab aku tak rase nak kawen awal. Lagipun aku tak cantik, hitam, gemuk, pendek , tak pandai sangat, takde orang nak.


Tapi takdir Allah mengatasi segala-galanya. Sekarang aku dah brumur 27 tahun, masih belum berkawen dan masih SINGLE (status budget). Sadis betul!


Di usia 27 tahun ni, ramai kawan-kawan aku yang sudah berumahtangga. Yang masih belum berumahtangga boleh dikira dengan jari je berapa orang. Ada juga yang masih menjalani hidup sebagai seorang pelajar di universiti. Tapi bagi aku, zaman sudah maju. Umur 30 pun belum dikira andartu. Seriously ada juga dikalangan kawan-kawan aku yang dah melewati usia 30-an tapi masih beronggeng tanpa perlu fikirkan tentang suami dan anak. Seronok betul hidup mereka.


Teringat aku pada seorang kenalan yang aku kenal semasa praktikal dulu. Akak ni berumur 49 tahun tapi masih bujang dan tidak pernah berkawen. Dia memiliki rumah sendiri, kereta sendiri, kerjaya yang baik dan merupakan pemberi biasiswa kepada beberapa orang adik-adiknya yang masih belajar (adik-adik dia takda seorang pun yang pinjam PTPTN atau JPA).


Penah aku tanya kakak ni kenapa dia tak kawen sampai sekarang. Dia cuma jawab keinginan nak kawen tu takda. Aku tanye kenape? Dia cakap waktu muda dulu, dia sibuk dengan belajar dan sangat workaholic. Dia tak penah pikir pasal cinta, boipren dan kawen sume tu. Bila umo dia dah menjejak je 29 tahun, dia dah takda rasa langsung untuk bercinta atau berkawen. Yang dia fikir cuma nak meneruskan hidup je…



Aku agak pelik dengan jawapan tu. Tapi bila difikir-fikirkan, bila perempuan tu semakin matang, dia makin berdikari, dan masa tu akan ada timbul rasa tak perlu berkawen atau bergantung kepada sesiapa. Betul ke?


Mungkin juga sebab umo 20-an hormon perempuan ni agak aktif sikit. Agak logik seorang perempuan berkawen pada usia awal 20-an atau baru2 nak masuk 20-an, kerana bila sampai saat mengalami ‘jiwa gersang’, dia dah bersuami dan boleh menyiram kegersangan tuh. Takde la kes-kes buang bayi, tangkap khalwat dan lain-lain maksiat tu kan. ade korang dengan perempuan umo 30-an buang anak? Takda kan. Semua yang buang tu perempuan dan remaja yang berumur belasan atau 20-an. Malah ada yang masih lagi bersekolah. Nauzubillah…



Tapi kan bila perempuan kawen lambat atau tak kawen-kawen,banyak jari menunding kepada perempuan saja:


1. Terlalu pentingkan diri sendiri.

2. Pentingkan kerjaya.

3. Terlalu fikir duaniwi.

4. Memilih sangat.

5. Nak mengatasi lelaki.

6. Ego sebab berpelajaran tinggi.


Tapi kalau tengok dunia hari ni memang logik perempuan kawen lambat atau tak kawen

kawen.


1. Lebih ramai lelaki tak berguna dari yang baik-baik.

2. Lebih ramai yang suka one night stand dari yang nak nikah betul-betul.

3. Lebih ramai yang suka berpeleseran dari bekerja keras memperbaiki mutu kehidupan.

4. Ramai lelaki di penjara atau pusat-pusat pemulihan (yang ni aku tak pasti la ye)


Jangan le salahkan perempuan kalau dia jadi andartu. Terpaksa OK. Mungkin juga yang tak kawen/belum kawen ni ada mengalami salah satu dari di bawah:-


1. Fobia sebab pernah kena tipu dengan jantan.

2. Rasa takut bila melihat orang2 keliling dia kena dera, pukul, sergah dengan suami.

3. Ada rahsia yang tersimpan dan takut bila berkahwin akan terbongkar dan megaibkan idup dia.

4. Takut nak kahwin sebab takut tersilap buat pilihan.

5. Tak ada perasaan sebab yang datang pinang semua yang tak abis sekolah sedangkan dia ada PhD.

6. Tension bila dengar keluhan2 kawan2 yang dah kahwin dan tak habis2 gaduh dengan suami.

7. Berdendam dengan lelaki. Mungkin trauma dengan kisah silam seperti pernah dirogol dan sebagainya.

8. Belom puas menikmati hidup.




Apa-apapun semuanya bertimbal balik pada setiap orang. Tapi kadang tak adil OK sebab sikit-sikit nak salahkan perempuan. Lambat kahwin dikata memilih. tak dapat anak, dikata mandul. Bila menjanda, dipandang serong. Lelaki memang selamat aje. Adil ke macam tu?



p/s:

Mungkin Allah belum bagi aku rezeki dalam hal-hal jodoh ni, tapi Allah bagi aku rezeki dari segi yang lain. Alhamdulillah...



12 comments

June 24, 2010 at 11:04 PM

huuuuuuu btol3! sokong 101% entry neh.. lalallalla i like~~

June 24, 2010 at 11:35 PM

tapi yg paling penting......lambat kawen..susah dpt anak..hihihi

June 25, 2010 at 12:16 AM

ciknamr: mekasih sbb sokong haha

dean: anak tu kerja Allah, rezeki Allah...ade gak yang kawen awal, kawen dab berbelas2 thn tapi tak dapat anak gak...yang kawen lmbt, kawen tua senang2 je dapat anak...:)

June 25, 2010 at 12:36 AM

pakcik antertu rileks jer..siap bleh garu gatal lagi...hahaha

June 25, 2010 at 2:18 AM

suke post ni..
logik!
=D

June 25, 2010 at 8:47 AM

hi.. thanks for dropping by my blog.

kawen? hehe.. rileks la dik. kalau org mengutuk ke, ty ke.. diam je.

yg penting, u tau apa yg u buat :)

June 25, 2010 at 11:00 AM

perempuan ni banyak dugaan, senang dapat pahala :)

June 25, 2010 at 1:09 PM

yang pasti...jodoh kan...just wait n c..

June 25, 2010 at 1:24 PM

blakepaghe: pakcik, lelaki kawen lambat org tak pandang serong la...

ryan: thanks..=)

liz: welcome...yup betol tu, sekurang2nya tak kawen bukannya keji...drpd berzina sume tu kan...

June 25, 2010 at 1:26 PM

shafiq: yeke? tp kalo kalah ngn dugaan dan nafsu sume tu, senang ke dapat pahala...?

azzah: yup...ada jodoh tak kemana...

June 25, 2010 at 4:08 PM

yeah... welkam welkam to the club.. cuma ai bukan andartu la.. ai antertu... anak teruna tua.. <--- eh, da macam altantuya plak bunyinye.. :)

November 25, 2010 at 1:17 AM

hi cik panadol...

akak ni pun dah masuk 30-an tp belum kawen... akak rasa, kawen tu adalah option la... so, kalo dah option, maknanya x salah la... jgn dengar cakap org, lebih baik jd mcm kakak tu... kumpul duit, ada rumah sendiri, harta sendiri... belum ada jaminan , kalo ada anak, kita akan senang...

Post a Comment
Twitter Bird Gadget