Wednesday, December 21, 2011

Ohh gigi palsu ku.....

Hari tu aku ade balik kampung. Yela, dah lama tak balik kan. Ibu pon dah miss-miss gitu. Sampai je kampung, aku tengok ibu aku serius je. Kadang-kadang je senyum simpul ngan Ayah aku. Semacam je aku tengok aritu. Taknak borak pon ngan aku. Tanya pasal aku pon tak. Aku budget dia merajuk kat aku sebab tak balas miss call dia aritu.


Dalam hati, "Merajuk lagi ke Ibu aku sorang ni?". Lalu aku pon bertanya la kepada Ayah ku... "Ayah, apsal Ibu tu?" Belum sempat Ayah explain apa yang dah jadi kt Ibu, terus dia gelak guling-guling, sampai leleh air mata. Ibu yang tadi dok jauh dari kami, terus meluru ke arah Ayah dan terkam lengan Ayah. Abis di 'piuh-piuh'nya. Aku pulak blur menyaksikan aksi tersebut. Dalam hati "Ganas giler (-_-")
....."


Bila gelak Ayah dah reda, dia pon mula bercerita. Minggu lepas...masa tu dia tengak syok-syok layan cite Tentang Dhia kat tb3 tu. Wah dasat Ayah aku layan citer tu. Ibu aku biase la, time-time tu mesti dok kat dapur luar umah tu. Prepare dinner. Tengah kusyuk-kusyuk Ayah aku layan si Dhia tu nangis-nangis, tetiba dia di kejutkan dengan suara Ibu aku menjerit panik kat luar tu.



Ayah aku yang sedang tacing-tacing tengok tb tu ape lagi. Terkejut beruk la dia bila dengar Ibu aku menjerit. Ape lagi terus la dia lari ke dapur untuk mengetahui apa yang berlaku. Lalu Ayah pon bertanya, "Napo eh?". Ibu aku diam je sambil tutup mulut, terjengok-jengok dalam longkang belakang umah tu.




"Carik ape?" tanya Ayah aku lagi. Dengan nada kecewa Ibu aku pon menjawab, "Gigi palsu Ayang jatuh dalam longkang.......". Ayah aku ape lagi. Bukan nak simpati...Dia boleh pulak dok gelak sampai berair mata dia. Ibu pulak dah tarik muncung sedepa dek kene gelak. Berharkat-harkat panjangnya gelak Ayah aku, begitulah panjangnya muncung Ibu aku. Agak-agak dah ok sikit Ayah aku pon bertanya, "Camno lak buleh jatuh tu?"



Ibu dengan muke sadisnya menjawab, "Takdo la...Ayang nak buang air dalam bekas tu dalam longkang td, ontah sapo yg nyobot ntah. Tersodak la Ayang. Tetibo buleh lak tercampak keluar gigi palsu tu......Memulo tu gigi tu jatuh kat tebing longkang tu je. Pastu boleh lak bergolek-golek sikit masuk longkang. Plup yo bunyik eh. Tak sompek nak buek apo-apo haaa.....". Hahahahaha....Aku yang dengar citer tu....Gila gelak hentak hentak-hentak kaki....Ibu aku tensen jerk tengok. Ibu pun sambung "Kalau ikot ati Ibu...nak yo Ibu turun carik dalam longkang tuh...biarlah...dari tado gigi ha....". Sambil menunjukkan gusinya yang tanpa gigi.


Pastu aku tanye Ayah aku.....



Aku: "Asal ayah tak 'sauk' je gigi palsu ibu tu? Sauk lah...", cakap aku sambil gelak gelak...


Ayah: "Aah..betol gak tuh kan?", jawab ngan muke siyes..


Aku: "Abis...nak ke ibu pakai gigi palsu yang dah masuk longkang tu?Air longkang tu dah la kaler dia keruh semacam tu hehe"


Ibu: "Dari ni haa..Ayah ko golak-golakkan yo ibu sojak takdo gigi ni haa....", sampuk Ibu aku sambil menunjuk-nunjuk ke mulutnye yang tidak bergigi.


Ayah: "Eeeiii...Tak senonoh tau Ayang ni...Ntah ntah dah kuning dalam tuh...Dah berkarat kat celah-celah gigi palsu tu".


Ibu: "Takpo...Ayang rendam lah dalam klorox dua minggu....", jawab ibu aku selambe...



Hahaha sumpah satu hari aku gelakkan Ibu aku. Dia siap mogok lagi takmo masak. Last-last nak pujuk punye pasal, terpaksa la aku belanje Ibu aku makan besar aritu. Dalam takde gigi tu boleh pulak dia melahap bebanyak tu. Adeh~



Lagu ni aku dedicate kat Ibu yang tersayang. Dengan ucapan, moga cepat dapat gigi palsu yang baru sebab anak mu ini tidak mampu menahan gelak tahkala memandang wajahmu tersenyum tanpa gigi. Hahahahahaha




Sekian


28 comments

December 21, 2011 at 11:09 PM

senak perut ketawa layan youtube ni ... kekekeke

December 22, 2011 at 12:22 AM

hehehe..happy famili :)

tapi kesian kat emak cik panadol..huhu..

December 22, 2011 at 1:15 AM

cun lah nenek tu..ahaha

December 22, 2011 at 4:56 AM

hahaha kesian kat ibu tu.. :)

December 22, 2011 at 8:42 AM

Muahahaha...... X baik tau golak sakan kek omak tuh....hehehehe

Dio dh poie buek yg baru lom?

December 22, 2011 at 8:45 AM

Keh3x.... Jumpe plak ye cr video cenggitu... :)

December 22, 2011 at 9:45 AM

hehe.. patutla senyum sipu2..
rupenye xde gg.. :D

December 22, 2011 at 11:10 AM

huhuhu

December 22, 2011 at 11:41 AM

tu time gigi jatuh mau tersaghit lumot2 kek topi dinding longkang humangaih hiaju2 daun nanti jadinya. Sodap mato momandang

December 22, 2011 at 12:07 PM

hahaha..lawak2..sket prot izz glak..:D

December 22, 2011 at 12:58 PM

hahahah.. lawak la... tapi best la.. tuo2 pun cam romaktik je :)

December 22, 2011 at 2:54 PM

ADEH TERGOLAK BOSA DEN BACO EH.. HAHAHHAHAHAHAH.. TAPI DEN RASO MAK NGAN ABAH EKAU SWEET KAPEL LAH.... WAAAAAAAAAAA

December 22, 2011 at 4:16 PM

akakakakakkaahahahaha =))
senyum shomey lah tu heheh


http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/spontaneous-jalanan.html

December 22, 2011 at 5:40 PM

waaa..romantiknya ayah & ibu cik pnadol :) hepy fmly.. :)

December 22, 2011 at 8:19 PM

hak3..hak3..

December 23, 2011 at 11:44 AM

hehehe .. kelakar.

December 23, 2011 at 3:28 PM

hadoihhhh..haha

December 23, 2011 at 4:19 PM

takdo gigi pun comel jugak. senyum2 simpul...hehe...

December 24, 2011 at 10:36 AM

xde gg senyum lagi menawan dr ada gg aw.

hehe!
nice entry!
keep it up.

December 26, 2011 at 2:22 PM

Jiahh,, dasar gigi palsu :D

Salam blogger

December 26, 2011 at 6:37 PM

Boleh tak guna gigi palsu masa makan dodol...

December 27, 2011 at 5:50 PM

tengok gambar gigi palsu tu teringat gigi palsu tok.. heheeh

December 28, 2011 at 3:39 PM

sian ibu...nnt dia dpt gigi baru~~

December 29, 2011 at 12:56 PM

polident kan ade! :D hehehehe

December 30, 2011 at 9:06 AM

hikhik..sabar yolah...

December 31, 2011 at 7:13 PM

romantik laa parent Cp .. kelakar!

bahagia la cucu cicit nanti. eh?

bila nk hantar kad kawen kar rain ;P

January 4, 2012 at 11:12 PM

kahkahkahkah..romantic gile mak ayah ko eh...sukeeee...

n memang aku pun tergoleng2 gelak baca entry ni..sah lawak..kahkahkahkah

January 5, 2012 at 10:40 AM

Masih mengekalkaan azam 10 tahun lepas

Post a Comment
Twitter Bird Gadget